2023-04-24 10:37Press release

Sverige tog hem motsvarande VM-guld i cyberförsvar

Patrik "paf" FältströmPatrik "paf" Fältström, lagledare för team Sverige-Island, major i Försvarsmakten och Säkerhetsskyddschef på Netnod

Stockholm, Sverige - Idag är en historisk dag för Sverige och Island som segrade i den prestigefyllda cyberförsvarsövningen Locked Shields. Sveriges bildade lag med Island och stod som slutsegrare i övningen som hölls av NATOs cyberförsvarscentrum, Cooperative Cyber Defence Centre of Excellence (CCDCOE), och lockade deltagare från hela världen.

Locked Shields är en av världens största och mest realistiska övningar inom cybersäkerhet, och syftar till att testa försvarsförmågan hos deltagarnas team i en simulerad cyberattack. Övningen är ett viktigt tillfälle för internationella experter och försvarsstyrkor att samarbeta och öva på att hantera cyberhot.

Sveriges seger i Locked Shields visar på landets höga nivå av kompetens inom cybersäkerhet, och visar även på förmågan hos svenska försvarsstyrkor att agera effektivt i händelse av en cyberattack. Sveriges team bestod av experter från Försvarsmakten men också privatpersoner från företag och organisationer med särskild expertis.

"Vi är mycket stolta över att ha vunnit Locked Shields. Det är ett bevis på den höga nivån av teknisk expertis och samarbete som finns inom totalförsvaret när det gäller att hantera cyberhot", säger Patrik "paf" Fältström, lagledare för team Sverige-Island, major i Försvarsmakten och Säkerhetsskyddschef på Netnod.

Netnod var ett av flera företag som lånade ut personal med unik kompetens till Locked Shields. 2023 valde Försvarsmakten att primärt öva finanssektorn och sekundärt sektorn för elektronisk kommunikation mot cyberangrepp.Totalt deltog 33 nationer indelade i 24 olika lag 2023.

About Netnod

Netnod provides critical infrastructure support ranging from interconnection services and Internet Exchanges to time services, DNS services and root server operations. With a worldwide reputation for its services and the expertise of its staff, Netnod ensures a stable and secure Internet for the Nordics and beyond. Established in 1996 as a neutral and independent Internet infrastructure organisation, Netnod is fully owned by the non-profit foundation TU-stiftelsen (Stiftelsen för Telematikens utveckling). More information is available at: www.netnod.se

Dennis Rydgren
Head of Communications and Brand